• Αρχείο κατά κατηγορία

  • Αρχείο κατά μήνα

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Προστεθείτε στους 33 εγγεγραμμένους.
  • Πρόσφατα άρθρα

  • Φεβρουαρίου 2011
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28  
  • Διαχείριση

ΑΠΟΚΡΙΕΣ στη ΝΑΞΟ: “…..Όπα νεαρέ. Έχομε και ζωντανά έθιμα στα χωριά μας…”


Αφορμή αυτού του σημειώματος αποτελεί το άρθρο της διαδικτυακής εφημερίδας της Νάξου “naxosnews” με τίτλο “Φέτος για Καρναβάλι πάμε Νάξο!»

 http://www.naxosnews.gr/?aid=3349 και το διαδικτυακό βίντεο, που διαφημίζει τις αποκριάτικες εκδηλώσεις.

“…..Όπα νεαρέ. Έχομε και ζωντανά έθιμα στα χωριά μας…”

ακούμε στο βίντεο αυτό.

Σωστά; Ολόσωστα.

Κάθε κοινωνία (υπό ανθρωπολογικό ή κοινωνιολογικό βλέμμα) γράφει την δική της ιστορία. Έτσι και των «Ελλήνων οι κοινότητες».

“Μεθυδότια- Λαμπαδηφορία – Καρναβάλι”. Νέες δράσεις, αυθόρμητες, που μετρούν μόλις λίγα χρόνια, οι οιποίες αντικατέστησαν αυτές τις παρελάσεις που οργάνωνε ο Δήμος του νησιού, κουβαλώντας τους «θιάσους Φουστανελάδων, Κορδελάδων» απ’ τα χωριά για να παρελάσουν και μόνο, στην παραλία της Χώρας, αποψιλώνοντας έτσι τα χωριά από τους ανθρώπους τους που δρούσαν κοινοτικά.

Το σημείωμα αυτό, το μόνο που επιδιώκει, είναι να παρουσιάσει και να τονίσει το εθιμικό υπόβαθρο του νησιού, μοναδικό σε περιεχόμενο στον ελληνικό αποκριάτικο κύκλο.

Γι’ αυτό τον εθιμικό κύκλο, δυο όρους θέλω να τονίσω. Τους όρους «αυθεντικότητα» και «πιστότητα», κάτι που αφορά όλους τους εθιμικούς κύκλους κάθε τόπου.

Με τον όρο «αυθεντικότητα» πολλοί προσδιορίζουν εμφατικά την αξία ενός εθιμικού δρώμενου στην δεύτερή του ύπαρξη ή στην φολκλορίστικη εκδοχή και ταυτόχρονα απενοχοποιούν τον εαυτό τους για τυχόν αλλοιώσεις, παραλήψεις και τα τοιαύτα. Αυτό δεν μπορεί να σταθεί γιατί απλά αυτό που παραλαμβάνει κάθε γενιά, μόνο στον πυρήνα του είναι το ίδιο, μη εντασσόμενο και πάλι στις ίδιες κοινωνικές δράσεις και ανάγκες, ενώ ταυτόχρονα με την καταγραφή μας έχουμε μόνο ένα frame από την κοινοτική εθιμική δράση με συντελεστή χώρου και χρόνου. Ο όρος “πιστότητα”, είναι αυτός που πρέπει να μας απασχολεί, σε μια κοινωνία που βιώνει αυτά τα δρώμενα ως δεύτερη ύπαρξη κι ως την ώρα λίγο απέχει, σε ορισμένες περιπτώσεις από το φολκλόρ. Η κατάσταση αυτή δημοσιοποιήθηκε μέσω τηλεοπτικής εκπομπής της ΕΤ1 και σχολιάστηκε από τον γράφοντα στο ίδιο blog στις 21 Φεβ. 2010. Βλέπε: https://xoroballomata.wordpress.com/2010/02/21/

Εκείνο που σίγουρα έχει πλέον χαθεί (τελειώσει) είναι το τελετουργικό μέρος, ενώ έχει απομείνει μόνο το ψυχαγωγικό. Το διασκεδαστικό θα ταίριαζε ίσως περισσότερο.

Πιστεύω πως, ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου, οι Εκπαιδευτικοί στα σχολειά, αλλά κι όλοι οι άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς (επίσημοι και μη), θα πρέπει να κάνουν δική τους υπόθεση τις νέες δράσεις που προβάλλονται στο εν λόγω βίντεο για τους λόγους που προβάλλονται. Παράλληλα όμως, πιστεύω πως, θα πρέπει να ενισχύσει με κάθε τρόπο και μέσο των «Ναξίων τις κοινότητες», να γνωρίσουν οι νέοι την αλήθεια των αποκριάτικων δρωμένων που τους παραδόθηκαν. Κι αν αυτοί πάλι κρίνουν ότι δεν τους εκφράζουν πλέον, ότι θέλουν να τ’ αλλάξουν, ότι θέλουν να παρέμβουν και μεταμφιεσμένοι στην πλάτσα του χωριού τους να στήνουν απλά χορό, ότι δεν θέλουν βρε αδερφέ, ας γράψουν τη δική τους ιστορία.

Πρώτα όμως να μάθουν και μετά…..



Μ’ αυτή την περσινή μου (την ίδια περίοδο) ανάρτηση συμμετέχω σ’ αυτή την προσπάθεια των φίλων Ναξιωτών.

Βλέπε: https://xoroballomata.wordpress.com/2010/02/16/

ΚΑΛΗ ΑΠΟΚΡΙΑ και ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!!!

4 Σχόλια

  1. Χάρηκα πολύ κι ευχαριστώ για τους χαιρετισμούς.
    Η κυρ Χρήστος και η κυρα Μαρία;

  2. Σταυρο, ειμαι απο την Ελιά, ο ανηψιος του Χρηστου και της Μαρίας,
    χαρηκα πολύ που βρηκα το βιντεο σου, για το ντυσιμο της Ρούλας και τον γκαιντατζή. Πολούς χαιρετισμούς.

  3. Σας ευχαριστώ για το σχόλιό σας.
    Η Νάξος, όχι απλά ήτανε και είναι δεκτική σε ξένα μπόλια, αλλά ιδιαίτερα στο κομμάτι του λαϊκού πολιτισμού της που αφορά το τραγούδι της, κυριάρχησαν τα ξένα μπόλια και με την αφομοιωτική της δύναμη μας παρέδωσε έναν πραγματικό πλούτο. Αλλά και με τους Κορδελάτους ή Φουστανελάδες κάτι τρέχει (ως παράδοση εννοώ). Είναι όμως παράδοσή της εδώ και δεκάδες χρόνια.
    Η Χώρα, ο τουρίστας, ο Ζορό έχουν θέση τις Απόκριες, αλλά τις Απόκριες που φτιάχνουν οργανωμένα, με τη βοήθεια νέων τοπικών Συλλόγων και τη βοήθεια του Δήμου (ξέρουμε πολύ καλά την προσφορά (sic) των Δήμων στ’ Αποκριάτικα δρώμενα).
    Στη Χώρα οι Απόκριες είχαν θέση μόνο στα ταβερνάκια ή παλιότερα ακόμα στις «χοροεσπερίδες» που οργάνωναν. Υπήρξε μια περίοδος (τα 10 τελευταία χρόνια) και μάλιστα τα χρόνια του «Καποδίστρια» κατά την οποία πιεστικά προς τους κατοίκους των χωριών, ο Δήμος τους «ξεκουβάλαγε» στην παραλία της Χώρας για να λάβουν μέρος στην «γνωστή» παρέλαση. Αυτό και τίποτ’ άλλο. Η φωτογραφία στην ανάρτηση είναι ενδεικτική.

  4. Κοιτάξτε… Αφενός τα αποκριάτικα έθιμα, όπως και όλα τα υπόλοιπα, σε κάθε τόπο και χρόνο ήταν ανέκαθεν εξελισσόμενα και δεκτικά σε ξένα μπόλια. Δεν είναι κακό να έρθει ένας τουρίστας στη Νάξο τις απόκριες, να ντυθεί Ζορό και να γλεντήσει όπως εκείνος καταλαβαίνει. Απλώς θα πρέπει να διαλέξει πού ακριβώς θα το κάνει αυτό. Όχι μέσα στην πλάτσα με τους κορδελάτους. Αυτό θα ήταν αποικιοκρατική συμπεριφορά.

    Αφετέρου πάλι, το διαφημιστικό είναι χυδαιότατο και εκπροσωπεί αυτήν ακριβώς την αποικιοκρατική νοοτροπία.

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.