• Αρχείο κατά κατηγορία

  • Αρχείο κατά μήνα

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Μαζί με 29 ακόμα followers

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Δεκέμβριος 2018
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    « Οκτ.   Ιαν. »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • Διαχείριση

  • Advertisements

Αυθεντικός και αυθεντικότητα στον ΝεοΕλληνικό Χορό


Αυθεντικός και αυθεντικότητα είναι έννοιες μη συμβατές με την ουσία του ερευνώμενου και επομένως του καταγραφικού του αποτελέσματος, εφόσον ο συντελεστής ΧΡΟΝΟΣ είναι και ο καταλύτης συντελεστήςαναφορά στα παραδιδόμενα (Μ. Μερακλής).

“Αυθεντικό Τσάμικο από τα Λαγκάδια της Αρκαδίας”, ακούγεται ο εκφωνητής εντεταλμένος για τις ανακοινώσεις. Κι αναρωτιέσαι… Το τραγούδι ή ο χορός του πρωτοχορευτή είναι αυθεντικός; Ας μείνουμε σ’ αυτό που θα δούμε κι όχι σ’ αυτό που θ’ ακούσουμε. Δηλ. σε τι αναφέρεται η αυθεντικότητα ενός πρωτοχορευτή μιας χορευτικής ομάδας που παίρνει μέρος σ’ αυτή την χορευτική δράση; Στην μια και μοναδική εκδοχή; Στην κατοχή της αλήθειας της χορευτικής πράξης που αναπαριστά; Στην κατοχή της αλήθειας του υπεύθυνου του φορέα διαχειριστή;
Πρακτικά δηλ. πως μπορούμε να επικοινωνήσουμε με την αυθεντικότητα, όταν ο “δάσκαλος -α” του πρωτοχορευτή είναι ένας – μια, μεγαλωμένος -μένη μάλιστα σε αστικό κέντρο και διαχειρίζεται το κινησιολογικό μέρος αντιγράφοντάς το από το διαδίκτυο, λόγω δε ηλικίας δεν δύναται να έχει την κατά τόπους, έστω μια φορά, πραγματική εικόνα; Πρόσθετα δε θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι, η λογική ενός χορευτικού φορέα για να είναι ανταγωνιστικός στην «άγρια αγορά» λέει πως, ο διαχειριστής πρέπει να περιπλανηθεί θεματολογικά σ’ όλες τις πολιτισμικές περιοχές, τις οποίες βέβαια χρειάζεται τουλάχιστον 50 ζωές για να τις επισκεφτεί απλά και μόνο σαν τουρίστας, ούτε καν σαν περιηγητής κι όχι ουσιαστικά ως ερευνητής!!! Επί πλέον δε, όταν βιοπορίζεται από τον ίδιο φορέα, τον οποίο “ο ίδιος” ίδρυσε και διοικεί (“καλλιτεχνικά” και οικονομικά)!!!

Πόσους χορευτές, από πόσες περιοχές, πόσων ηλικιών, ποιων τραγουδιών συγκεκριμένων χορευτικών μοτίβων και ποιων περιστάσεων χορευτικές πράξεις μπορεί ένας διαχειριστής να μιμηθεί και να αφομοιώσει, ώστε να αποτελέσει παράδειγμα (δείγμα) για τους μαθητευόμενους; Ποιον αυτοσχεδιασμό στο Τσάμικο του Λαγκαδινού θα διαχειριστεί; Αυτού που χορεύει στο φευγιό του ως κληρωτός ή αυτού που ο ίδιος επινοεί και δημιουργεί όταν μετά από χρόνια σέρνει τον χορό στο γάμο της κόρης του;

Όταν ο πρωτοχορευτής αρχίζει να απογειώνεται και να καρφώνει το βλέμμα του μια στη γη και μια στον σολίστα οργανοπαίχτη, που βάλθηκε να “του πάρει τ΄ άντερα“, τότε λαμβάνει χώρα ενανθρώπιση του ίδιου του ανθρώπου χορευτή σε κοινή μάλιστα θέα του θεάτρου των γλεντιστών και εν δυνάμει χορευτών.
Τότε δηλώνει την ταυτότητά του και πιστοποιεί με πολιτιστικό ISO την πιστότητα και δημιουργικότητα των παραδομένων μα και των νέων χορευτικών αυτοσχεδιαστικών χορευτικών κινήσεων.

Εκτός εάν μέσω μιας κωδικοποίησης στην διδασκαλία καταλήξουμε σε καμιά εκατοστή αυτοσχεδιασμούς από τους μύριους τόσους και με αφαίρεση τους καταγράψουμε (δεν γνωρίζω πως, αλλά σίγουρα όχι σε κινησιόγραμμα) με κάποιον τρόπο και συνεχίσουμε τον χορευτικό μας βίο στις χορευτικές ομάδες μ’ αυτούς και μόνο, αφού σαν γενιά, σαν διαχειριστές αυτού του πλούτου, βάλουμε την υπογραφή μας στο δικό μας κατασκεύασμα!!!
Ήδη, πολλά χρόνια τώρα, λειτουργούμε αφαιρώντας αξίες και μορφωτική δύναμη από αυτόν τον χρυσό που μας παραδόθηκε. Ας είναι το τραγούδι, ο στίχος και η περίσταση που θα μας κάνει να αυτοσχεδιάσουμε!!!

Θα  μπορούσαμε επομένως να χρησιμοποιούμε μια άλλη λέξη – όρο.
Αυτόν της “π ι σ τ ό τ η τ α ς”  σε σχέση μ’ αυτό που καταγράψαμε την συγκεκριμένη χρονική στιγμή ή έστω, κάποιες στιγμές και μάλιστα σε διάφορες ηλικίες διαφορετικών ανθρώπων, οι οποίοι έχουν εγγεγραμμένο διαφορετικό συντελεστή παρελθόντα χρόνου. Ο κάθε χορευτής σε διαφορετική ηλικία και ποικίλη οικογενειακή κατάσταση γράφει ένα τεράστιο σε όγκο “χορευτικό φιλμ”, που αποτελεί και την χορευτική του βιογραφία. Αυτό που εμείς καταγράψαμε, όχι με μια επίσκεψη και μια συμπτωματική βιντεοσκόπηση, αλλά με συμμετοχική παρατήρηση κάμποσων χρόνων δεν είναι τίποτ’ άλλο από καμιά εκατοστή φωτογραφίες. Αυτές τις φωτογραφίες περνάμε στο κορμί μας με τον προσωπικό και ιδιαίτερο για τον καθένα μας τρόπο, που αφίσταται από την πραγματικότητα του συνόλου της κοινότητας κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό. Ένα ποσοστό των λίγων φωτογραφιών.
Αυτός, επομένως, που ισχυρίζεται ότι κατέχει την αυθεντικότητα, έστω και μέρους μόνο, και μ’ αυτό σαν όπλο αυτοανακηρύσσεται ως “δάσκαλος”, που “διδάσκει” (το “διαχειρίζεται” μου ακούγεται πιο σώφρον)  θα πρέπει να ξαναμετρήσει το μπόι του, που δημιουργείται από τον ίσκιο του όχι στον απογευματινό ήλιο, αλλά στο μεσημεριανό!!!!

Επίσης διαβάστε και σχετική ανάρτηση με τίτλο: Σχετικά με την αυθεντικότητα και την απομίμηση (Χορός – Μουσική – Ενδυμασία)”  https://xoroballomata.wordpress.com/2009/12/09/%cf%83%cf%87%ce%b5%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ac-%ce%bc%ce%b5-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1%cf%85%ce%b8%ce%b5%ce%bd%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8c%cf%84%ce%b7%cf%84%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1/

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: