• Αρχείο κατά κατηγορία

  • Αρχείο κατά μήνα

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Μαζί με 20 ακόμα followers

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Οκτώβριος 2012
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    « Αυγ.   Νοέ. »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  
  • Διαχείριση

Πώς να γίνετε πανεπιστηµιακός («φανερή και αιτιολογηµένη ψήφος»)


του Ν. Σ. ΜΑΡΓΑΡΗ  (Καθηγητή στο Πανεπιστήµιο Αιγαίου.)

Πηγή: Το ΒΗΜΑ, 21/01/2007 , Σελ.: B53 – Κωδικός άρθρου: B14970B531 – ID: 283121

“  Όταν στα πανεπιστήµια ψηφίζουµε σχεδόν κάθε εβδοµάδα, η έκδοση οδηγού προς τους εκλέκτορες γίνεται αδήριτη ανάγκη. Ιδιαίτερα σε όσους διαθέτουν τη συσσωρευµένη εµπειρία των παλαιοτέρων, όπως ο υπογραφόµενος που είναι καθηγητής από το 1978. Πριν, εποµένως, δω «τα ραδίκια ανάποδα», επιθυµώ να αφήσω και κάποια παρακαταθήκη στους νεότερους συναδέλφους. Στο κείµενο που ακολουθεί λαµβάνεται σοβαρότατα υπόψη το γεγονός ότι ο νόµος απαιτεί «φανερή και αιτιολογηµένη ψήφο». Κάτι έπρεπε να γίνει λοιπόν για να µη βασανίζονται οι εκλέκτορες µε την αιτιολόγηση και να δοθούν απερίσπαστοι και µε πάθος στη µελέτη εφηµερίδων, στην τηλεθέαση και στα µαζικά «πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια» που γίνονται σε εβδοµαδιαία βάση και στα οποία συµµετέχει η λεγόµενη ΠΟΣ∆ΕΠ, η οποία εκπροσωπεί αγωνιστικά και µαζικά το αξιοσέβαστο ποσοστό του 10% των συναδέλφων.

Κοπίασα αρκετά αλλά νοµίζω ότι κατάφερα να κωδικοποιήσω τις περιπτώσεις που παρουσιάζονται, οπότε, ανάλογα µε το αν τους αρέσει ή όχι η φάτσα του υποψηφίου, να βρίσκουν αµέσως στον τυφλοσούρτη που παρουσιάζω υπερήφανα όλα τα επιχειρήµατα που µπορεί να χρειαστούν για να εξυψώσουν ή να µηδενίσουν οποιονδήποτε κρινόµενο. Πρέπει να οµολογήσω ότι δεν διεκδικώ την πατρότητα του οδηγού, επειδή ίσχυε και ισχύει δίκην εθιµικού δικαίου, αλλά απλώς την κωδικοποίησή του. Την οποία είχα κάνει και πριν από είκοσι πέντε χρόνια στο περιοδικό «Αντί». Ίσως µερικοί αναγνώστες να απορήσουν, αλλά τους πληροφορώ ότι χρησιµοποιήθηκε ήδη ευρύτατα. Μια µατιά στα πρακτικά παλαιότερων εκλογών το αποδεικνύει. Ας θεωρηθεί η σηµερινή προσφορά µου ένα µικρό λιθαράκι στην αύξηση της παραγωγικότητας στην ανώτατη Παιδεία και στην ενηµέρωση των νέων εκλεκτόρων. Ας δούµετώρα τις περιπτώσεις:

 1. Ο υποψήφιος είναι νέος

Τον θέλουµε. Η ηλικία του είναι εγγύηση ελπίδας ότι θα προσφέρει πολλά. Ο ενθουσιασµός που µπορεί να µεταδώσει στους φοιτητές ένα νέο άτοµο, το οποίο δεν αφοµοιώθηκε ακόµη µε τις παραδοσιακές πανεπιστηµιακές δοµές, είναι απαραίτητος.

∆εν τον θέλουµε. ∆υστυχώς είναι ακόµη ανώριµος για την κατάληψη της θέσης. Καλό θα είναι να µην βιάζεται, αλλά να συνεχίσει τις προσπάθειές του µε σοβαρότητα και χωρίς σπασµωδικές κινήσεις.

 

2. Ο υποψήφιος είναι ηλικιωµένος

Τον θέλουµε. Η ωριµότητα που απέκτησε µετά πολυετή προσφορά τον κάνει αναντικατάστατο. Έφτασε ο καιρός η εµπειρία του να γίνει κτήµα των νεοτέρων.

∆εν τον θέλουµε. Παρ’ όλη την πολυετή παρουσία του δεν µπόρεσε ως σήµερα να αποδείξει ότι είναι άξιος για την κατάληψη της θέσης αυτής, η οποία απαιτεί αυξηµένες υποχρεώσεις. Η ανάγκη για νέους και δυναµικούς διδάσκοντες είναι αδήριτη, ιδιαίτερα σε χώρους όπως ο πανεπιστηµιακός, που χαρακτηρίζεται από δυναµισµό.

 

3. Ο υποψήφιος έχει πολλές εργασίες

Τον θέλουµε. Ο αριθµός των εργασιών του δείχνει ασυνήθιστα ερευνητικό πάθος και εργατικότητα.

∆εν τον θέλουµε. Φαίνεται, δυστυχώς, ότι χαρακτηρίζεται από πάθος για γρήγορη ανέλιξη και έτσι έδωσε περισσότερο βάρος στην ποσότητα παρά στην ποιότητα.

 

4. Ο υποψήφιος έχει λίγες εργασίες

Τον θέλουµε. Ουδέποτε έδρασε πάνω του ο καριερισµός, κάτι που δείχνει ξεκάθαρα ο αριθµός των λίγων, αλλά αρίστης ποιότητας, εργασιών του.

∆εν τον θέλουµε. Μέσα σε τόσα χρόνια ελάχιστα δείγµατα της δουλειάς του είδαν το φως της δηµοσιότητας, κάτι που δείχνει σοβαρή στειρότητα.

 

5. Ο υποψήφιος έχει εργασίες µόνος του

Τον θέλουµε. Φαίνεται ξεκάθαρα από το δηµοσιευµένο έργο του ότι υπάρχει σοβαρότατη αυτοδυναµία, µια και είναι σχεδόν πάντοτε ο µοναδικός συγγραφέας.

∆εν τον θέλουµε. Ο πανεπιστηµιακός χώρος απαιτεί συνεργασία. Πώς µπορεί να προωθήσει άτοµα όταν δούλεψε σχεδόν πάντοτε αποµονωµένος; Πώς θα συνεργαστεί µε τους νέους επιστήµονες και φοιτητές όταν παρουσιάζει αυξηµένη εσωστρέφεια;

 

6. Ο υποψήφιος έχει εργασίες σε συνεργασία µε άλλους

Τον θέλουµε. Φαίνεται ξεκάθαρα όχι µόνο το πάθος του υποψηφίου για δουλειά ποιότητας αλλά συγχρόνως και η συνεργατικότητά του, κάτι που τον κάνει ιδιαίτερα ευπρόσδεκτο.

∆εν τον θέλουµε. ∆υστυχώς δεν µπορεί να φανεί η αυτοδυναµία του υποψηφίου γιατί η προσωπική του συµβολή σε δηµοσιευµένες εργασίες είναι σηµείο σκοτεινό που απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή.

 

7. Ο υποψήφιος συνεργάστηκε µε διασήµους

Τον θέλουµε. Όταν ο διάσηµος επιστήµονας τάδε, που έχει δυνατότητα επιλογής των αρίστων του κλάδου του τον έχει στο επιτελείο του, φαίνεται ξεκάθαρα ότι πρόκειται για επιστήµονα αναγνωρισµένης επάρκειας.

∆εν τον θέλουµε. Πώς να αναγνωριστεί η προσωπική επάρκεια και αυτοδυναµία υποψηφίου που δούλεψε πάντα στη σκιά των άλλων;

 

8. Ο υποψήφιος συνεργάστηκε µε ασήµους

Τον θέλουµε. Είναι φανερό ότι ο υποψήφιος, µε την αναµφισβήτητη επάρκειά του, δηµιούργησε δική του ερευνητική οµάδα στην οποία κυριαρχούσε.

∆εν τον θέλουµε. ∆υστυχώς, ουδέποτε ο υποψήφιος µαθήτευσε σε έγκριτους επιστήµονες και φαίνεται να τον διακρίνει υπεροψία. Είναι ξεκάθαρο ότι αγνοεί την παραγωγική ατµόσφαιρα συνεργασίας που προκύπτει µε τους αρίστους του κλάδου.

 

9. Ο υποψήφιος ασχολήθηκε µόνο µε ένα θέµα

Τον θέλουµε. Με ιδιαίτερα αυξηµένη επιµονή και υποµονή ανάλωσε τη ζωή του στην έρευνα του τάδε θέµατος χωρίς σπασµωδικές κινήσεις, κάτι που εγγυάται σοβαρή ποιότητα επιστήµονα.

∆εν τον θέλουµε. ∆υστυχώς παρέµεινε για όλη τη µέχρι σήµερα ζωή του σε έναν σχετικά στενό ερευνητικό χώρο, κάτι που δείχνει ανεπάρκεια αντίδρασης στις νέες τάσεις και εξελίξεις της επιστήµης που καθηµερινά εµφανίζονται και µας προκαλούν να τις µελετήσουµε.

 

10. Ο υποψήφιος ασχολήθηκε µε πολλά θέµατα

Τον θέλουµε. Στην Ελλάδα δεν έχουµε δυστυχώς την πολυτέλεια να προωθούµε άτοµα που ασχολήθηκαν µόνο σε έναν ερευνητικό χώρο. Ο υποψήφιος δείχνει ξεκάθαρα µε την πολυµέρειά του ότι θα αποβεί ιδιαίτερα χρήσιµο στέλεχος και θα ανταποκριθεί όχι µόνο στα στενά όρια της υπό πλήρωσης θέσης, αλλά θα βοηθήσει ουσιαστικά την όλη εξέλιξη του τµήµατός µας.

∆εν τον θέλουµε. Φαίνεται ξεκάθαρα ότι µικρό µόνο µέρος του έργου του εµπίπτει στο περιεχόµενο της υπό πλήρωσης θέσης. Παρ’ όλο τον µεγάλο αριθµό των εργασιών του ελάχιστες αφορούν το αντικείµενο για το οποίο αναζητούµε υποψήφιο που θα το θεραπεύσει.

 

11. Ο υποψήφιος ήταν πολλά χρόνια στο εξωτερικό

Τον θέλουµε. Η συσσωρευµένη εµπειρία που απέκτησε δουλεύοντας σε αναγνωρισµένα ιδρύµατα της αλλοδαπής τον κάνουν αναντικατάστατο. Υπάρχει αδήριτη ανάγκη προσέλκυσης επιστηµόνων κύρους που δεν γνωρίζουν σύνορα.

∆εν τον θέλουµε. ∆υστυχώς αγνοεί την ελληνική πραγµατικότητα. Υπάρχουν άπειρα παραδείγματα ατόµων που ενώ διέπρεψαν στο εξωτερικό όταν ήρθαν στη χώρα µας απέτυχαν.

 

12. Ο υποψήφιος δεν πήγε στο εξωτερικό

Τον θέλουµε. Παρ’ όλη τη συνεχή παρουσία στη χώρα µας κατάφερε και απέδωσε σοβαρότατο έργο, παλεύοντας συνεχώς µε τις αντίξοες ελληνικές συνθήκες, τις οποίες κατόρθωσε και ξεπέρασε.

∆εν τον θέλουµε. ∆υστυχώς, του λείπει κάθε µετεκπαίδευση στο εξωτερικό. Σε µια εποχή όπου η ανταλλαγή πληροφοριών είναι παραπάνω από αναγκαία ο υποψήφιος εµφανίζεται τελείως γυµνός από τέτοια εµπειρία. Το µειονέκτηµα αυτό είναι ανυπέρβλητο.

 

Οι παραπάνω οδηγίες είναι φυσικό ότι δεν εξαντλούν το θέµα, νοµίζω όµως ότι προσφέρει σηµαντική βοήθεια. Θεωρώ επίσης ότι ορισµένες εκφράσεις µπορούν να χρησιµοποιηθούν και να βοηθήσουν προκειµένου η αιτιολόγηση να είναι πλήρης. Για παράδειγµα, µπορεί να γίνεται ξεκίνηµα µε την έκφραση «διάβασα προσεκτικά και υπεύθυνα το έργο του υποψηφίου και βρίσκοµαι στην ευχάριστη (δυσάρεστη) θέση να το ψηφίσω (να µην τον ψηφίσω) διότι». Στο σηµείο αυτό παρεµβάλλεται το κείµενο του οδηγού και συνεχίζουµε: «Ιδιαίτερα στις κρίσιµες στιγµές τις οποίες η Παιδεία µας διέρχεται». Εδώ µπορεί να προστεθεί, ανάλογα µε το αν οι φοιτητές µας βλέπουν, «οι φοιτητές σήµερα έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις από µας και δεν πρέπει να τους απογοητεύσουµε». Αν οι φοιτητές συµφωνούν µε τη θέση µας, πάει καλά,

αν όµως διαφωνούν, το κλείσιµο µπορεί να εµπλουτιστεί µε το κρεσέντο «γνωρίζω ότι σήµερα µε το νεανικό πάθος και την αγνότητα που διακρίνει τους φοιτητές µας να διαφωνούν, όµως, είµαι βέβαιος ότι θα κατανοήσουν τη στάση µου που καθορίζεται τόσο από επιστηµονική πληροφόρηση που διαθέτω όσο και από την αγάπη και το αίσθηµα ευθύνης προς αυτούς». Αν- µε πρόβες στο σπίτι – δώσουµε όλο µας το πάθος στην απαγγελία αυτή, πιθανότατα και µε έναν λυγµό στο σηµείο που µιλάµε για υπευθυνότητα, υπάρχει µεγάλη ελπίδα και να µας χειροκροτήσουν ”.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: