• Αρχείο κατά κατηγορία

  • Αρχείο κατά μήνα

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Μαζί με 20 ακόμα followers

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Μαΐου 2012
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    « Απρ.   Ιον. »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  
  • Διαχείριση

ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΑ «ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ» ΣΕ «ΚΑΚΟΤΡΑΧΑΛΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ»


Το ΣΥΝ (+) ας γίνει για τον Έλληνα, εκτός από αριθμητικό πρόσημο, τρόπος ζωής, πρόσημο προόδου.

ΠΑΣΧΑ στο ΒΟΪΟ – ΜΝΗΜΗ ΓΙΑΝΝΗ ΖΗΚΟΥ

……………………………………………………………………………………………………..

Η τηλεόραση και μάλιστα η δημόσια, από την αρχή της λειτουργίας της (Υ.ΕΝ.Ε.Δ.) έπαιξε και συνεχίζει να παίζει (λιγότερο σήμερα) σημαντικό ρόλο στην παρουσίαση θεμάτων που αφορούν το λαϊκό μας πολιτισμό και επί του προκειμένου θεμάτων που αφορούν ιδιαίτερα στον μουσικό και χορευτικό πλούτο όπου των Ελλήνων. Περιελάμβανε στο πρόγραμμά της εκπομπές άλλοτε καταγραφικές κι άλλοτε φολκλοριστικές με εσωτερικές και εξωτερικές παραγωγές, με εσωτερικά και εξωτερικά γυρίσματα.
Το σημείωμα αυτό δεν έχει σκοπό την αποτίμηση του αποτελέσματος της προσφοράς ή μη αυτών των εκπομπών με όλα αυτά τα πομπώδη «για τη διάσωση και  διάδοση» του πολιτισμού μας, αλλά την επισήμανση κάποιων από τις στρεβλώσεις που παρουσίασαν.
Υπήρξαν εκπομπές, όχι αρκετές, που οι συντελεστές τους (παλιότερα) και γνώστες των θεμάτων που καταπιάστηκαν ήτανε, αλλά και μεράκι είχαν (π.χ. Νίκος Μπαζιάνας, Ρούλα Μουζουράκη, Νίκος Διονυσόπουλος, Δόμνα Σαμίου, οι καταγραφικές εκπομπές του Παν. Μυλωνά, ίσως και άλλες ελάχιστες και περιστασιακές, που μου διαφεύγουν). Μερικές απ’ αυτές, ευτυχώς, διασώθηκαν (οι υπόλοιπες, αλήθεια, τι νά ‘γιναν; Λογοδότησε ποτέ κανένας για την απώλεια αυτού του εθνικού θησαυρού;) και μπορεί κάποιος σήμερα, μέσω του διαδικτύου, να τις παρακολουθήσει. Άλλες, οι περισσότερες, χάθηκαν (sic), καταστράφηκαν και δεν βρίσκονται πλέον στο αρχείο της ΕΡΤ. Ευτυχώς που κάποιοι, «εραστές» των εκπομπών αυτών δημιούργησαν ένα ιδιωτικό αρχείο κι έτσι δίνεται η δυνατότητα, μέσω του διαδικτύου που τις έχουν αναρτήσει, να γίνονται κτήμα του καθενός, με την απειλή πάντα λήψεις μέτρων εναντίον τους για ανάρτηση δημιουργιών με πνευματικά δικαιώματα των δημόσιων καναλιών (sic).
Η διαδικτυακή υπηρεσία της ΕΡΤ Α.Ε. (ηλεκτρονικό Αρχείο) έχει αναρτήσει κάποιες διασωθείσες παραγωγές, αλλά ελάχιστες, μηδαμινές μπροστά στον αριθμό και τον πλούτο των παραγωγών. Να σημειωθεί δε, ότι στην ΕΡΤ υφίσταται(;) (υφίστατο) Διεύθυνση Εθνικού Πολιτισμού!!!
Τραγικό το έλλειμμα της δημόσιας τηλεόρασης!!!!

Μέσα σ’ αυτό το δημόσιο τηλεοπτικό περιβάλλον και πριν από κάμποσα χρόνια, ο υπογράφων κι ο Γιάννης Ζήκος οδηγηθήκαμε να διατυπώσουμε γραπτώς τις σκέψεις μας, αλλά και να προτείνουμε για το μέλλον αυτών των τηλεοπτικών εκπομπών, όταν στο τηλεοπτικό τοπίο της δημόσιας τηλεόρασης είχαν κυριαρχήσει εκπομπές μόνο στα δυο κανάλια της Αθήνας.
Η επαγγελματική μας ενασχόληση, που μας εμπιστεύτηκε η πολιτεία σε επίπεδο διδασκαλίας μαθητών και φοιτητών, συγγραφής επιστημονικών εργασιών και εκπόνησης διδακτορικών διατριβών του γράφοντος και του συνάδελφού μου Γιάννη Ζήκου, αλλά και η επαφή μας κυρίαρχα με τους δημιουργούς αυτού του λαϊκού πολιτισμού και άλλων πολλών συστηματικών επαφών με φορείς και πρόσωπα, μας νομιμοποιούσε  για να προβούμε σ’ αυτή την ενέργεια.
Αυτές οι σκέψεις, εμφορούμενες από επιθυμία για προσφορά στο τηλεοπτικό κοινό εκφάνσεων του λαϊκού μας πολιτισμού, μας οδήγησαν να αναζητήσουμε δίαυλο επικοινωνίας με τη δημόσια τηλεόραση προκειμένου να μας αναθέσει την δημιουργία τηλεοπτικών προγραμμάτων κι όχι εκπομπών. Έτσι, απλά, σαν δυο Έλληνες πολίτες, σαν δυο νέοι Έλληνες επιστήμονες συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου.
Αναζητήσαμε λοιπόν κι ένα τρίτο πρόσωπο που το γνωστικό του αντικείμενο να αφορά τη μουσική.  Καταλήξαμε σε συνεργασία με την εθνομουσικολόγο κ. Ροζάνα Λαδά, η οποία είχε ήδη μια κάποια εμπειρία τηλεοπτικών, ομολογουμένως πολύ επιτυχημένων, εκπομπών με θέμα τη μουσική και τα μουσικά όργανα των Ελλήνων (μυθολογικοί χρόνοι μέχρι και σήμερα).
Έτσι συντάξαμε την παρακάτω πρόταση, την οποία παραδώσαμε και συζητήσαμε με αρμόδιους παράγοντες της ΕΡΤ.

(σε Pdf)

Επιστολή ΠΡΟΤΑΣΗ στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.

(σε Photos)


Επιστημονική μας συνθήκη ήτανε η δημιουργία δικτύου πανελλαδικά από πτυχιούχους του Πανεπιστημιακού μας Τμήματος (Τ.Ε.Φ.Α.Α. του Πανεπιστημίου Αθηνών), που με συνεχή ενημέρωση και περιοδικά σεμινάρια να παρεμβαίνουν στις τοπικές εθιμικά κοινότητες, ώστε να διατηρηθεί κατά το δυνατόν και όπου τούτο ήτανε εφικτό, ο κοινοτικός, συνδημιουργικός χαρακτήρας των τραγουδιστικών, μουσικών και χορευτικών φαινομένων των ελληνικών κοινοτήτων.
Στόχος των προτεινόμενων εκπομπών ήτανε ο μετά την καταγραφή, δημόσιος, στην αρχή τηλεοπτικός, διάλογος για θέματα που άπτοντο του δικού μας γνωστικού αντικειμένου προκειμένου να οπλίσουμε το φιλοθεάμων τηλεοπτικό κοινό με γνώση και επιχειρήματα για την παιδαγωγική αξία και την μορφωτική δύναμη των δυο εκφάνσεων του λαϊκού μας βίου, ήτοι του τραγουδιού, της μουσικής και του χορού.

Συμφωνήθηκε και εγκρίθηκε η έναρξη των τηλεοπτικών γυρισμάτων (με κινηματογραφική μηχανή) και το πρώτο θέμα, από τον κατάλογο που είχαμε προτείνει και συναποφασίσει οι τρεις συντελεστές, αφορούσε τον «κύκλο του Πάσχα» σε περιοχές της Κοζάνης. Ο «κύκλος του Πάσχα» έγινε περισσότερες των μια εκπομπές (ανάλογα με το θέμα) και βέβαια η συμμετοχή στα δελτία τύπου των εκπομπών ήταν αφαιρετική με αντιποίηση μάλιστα ρόλων!!!!

Η συνέχεια; Ήτανε η πρώτη και τελευταία εκπομπή της ομάδας αυτής, ενώ το project που είχε εγκριθεί εκτελέστηκε (ως προς το 1ο μόνο μέρος του) από την κ. Λαδά, ενώ ο γράφων και ο κ. Ζήκος παρακολουθούσαμε από τον τηλεοπτικό δέκτη του σπιτιού μας τις περιοδικές αυτές παρουσιάσεις με γυρίσματα στη Νάουσα, Καρδίτσα, Κάρπαθο, Κάλυμνο, Τζιά, Νάξο, Γαρδίκι, Παρνασσό, Αλεξάνδρεια Ημαθείας, Νάουσα και δεν γνωρίζω πού αλλού. (βλ. ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ), αλλά και:


Βλέπε εδώ.

Άλλο παράδειγμα η εκπομπή που πραγματεύτηκε τ’ αποκριάτικα έθιμα – δρώμενα στη Δρυμαλία ;;;;;;;; της Νάξου (όπως γράφουν οι τίτλοι). Από πότε τα Λειβαδοχώρια της Νάξου ανήκουν στην Δρυμαλία, είναι ένα άλλο θέμα.

Ένα από τα έξη βίντεο της εκπομπής για Νάξο βλέπε εδώ.

Βλέπε επίσης προηγούμενο άρθρο σχετικό με αυτό το «ντοκυμαντέρ» της ίδιας σειράς.

Αυτή η παραγωγή του «ντοκυμαντέρ» δεν ήτανε καν της ΕΡΤ, αλλά μιας εταιρείας οργάνωσης πολιτιστικών εκδηλώσεων του “Πολυπολιτιστικού Οπτικοακουστικού Επικοινωνιακού Kέντρου”.
Απλά, αντί για εσωτερική παραγωγή της ΕΡΤ, έγινε εξωτερική παραγωγή. Τα γνωστά. Παραγωγές που έχει δώσει επιτυχημένες εξετάσεις η δημόσια τηλεόραση, τις σταματάει και αφού δημιουργηθούν οι εξωτερικές παραγωγές, αγοράζονται ή ενοικιάζονται για να μεταδοθούν με το σήμα της.
Η εκπομπή απέκτησε (????) τον τίτλο: «Μουσικό Οδοιπορικό» (όμοιος τίτλος σειράς εκπομπών είχε πραγματοποιηθεί από την Δόμνα Σαμίου). Πώς και γιατί δεν το γνωρίζουμε, ενώ η έγκριση της Διοίκησης της ΕΡΤ αφορούσε εκπομπή με τίτλο: «Πολιτιστικό Οδοιπορικό στο Ν. Κοζάνης».

Ποια σχέση μπορεί να έχει η πρόταση που καταθέσαμε και οι τρεις με αυτό που κατέληξε να είναι τελικά, μόνον η Ε.Ρ.Τ. και οι υπόλοιποι συντελεστές των εκπομπών γνωρίζουν:

«Η σειρά «ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ» στόχο έχει να μας εξοικειώσει με τα μουσικά ιδιώματα της Ελλάδας. Η εκπομπή είναι αφιερωμένη στα κλέφτικα τραγούδια του Παρνασσού. Στην εκπομπή αναφέρονται λεπτομερώς ιστορικά, λαογραφικά αλλά και μουσικά στοιχεία της περιοχής ενώ παράλληλα παρουσιάζονται τραγούδια και χοροί της. Ο φακός της εκπομπής επισκέπτεται χωριά του Παρνασσού και συναντάει παλιούς οργανοπαίχτες». (Βλέπε στην αμέσως επόμενη φωτογραφία).

Έχουμε λοιπόν:
1)    Έγκριση δημιουργίας προγράμματος εσωτερικής παραγωγής με τίτλο της πρώτης εκπομπής «Πολιτιστικό Οδοιπορικό στο Ν. Κοζάνης».
2)    Αυτή ήτανε η πρώτη και τελευταία εκπομπή στα πλαίσια της πρότασης ολόκληρης της επιστημονικής ομάδας.
3)    Χωρίς να ειδοποιηθούν τα δυο εκ των τριών μελών της επιστημονικής ομάδας, η Διεύθυνση ψυχαγωγικών προγραμμάτων (η πρόταση απευθύνθηκε στη Δ/νση Εθνικού Πολιτισμού) συνέχισε την εσωτερική παραγωγή εκπομπών (υπό διαφόρους «σεναριογράφους», σκηνοθέτες και παραγωγούς) με επιστημονική συμμετοχή μόνο της κ. Ροζάννας Λαδά.

Τα δελτία τύπου δε που προανήγγειλαν τις εκπομπές ήταν αυτού του τύπου:
«Οι Λαζαρίνες της Αιανής
Το μουσικό ταξίδι στις κοιτίδες του πολιτισμού, της ιστορίας, της μουσικής μας παράδοσης, συνεχίζεται σήμερα από την εκπομπή «Μουσικό οδοιπορικό». Η κάμερα θα βρεθεί στην Αιανή Κοζάνης, παρουσιάζοντας τις… Λαζαρίνες. Οι Λαζαρίνες είναι ένα παλιό έθιμο, το οποίο ακόμη το συναντά κανείς στην Αιανή. Ανήκει στον κύκλο των ανοιξιάτικων και πασχαλινών ελληνικών γιορτών και συνδέεται τόσο με την αναγέννηση της φύσης, όσο και με την Ανάσταση του Λαζάρου. Το έθιμο, που διαρκεί τρεις μέρες, ξεκινά από την παραμονή της γιορτής του Λαζάρου και ολοκληρώνεται την Κυριακή των Βαϊων. Τα κείμενα είναι του Γιάννη Σήκο, η σκηνοθεσία του Κώστα Κατσαρόπουλου, ενώ επιστημονικός σύμβουλος είναι η Ροζάννα Λαδά». (ΕΤ-1 13.15). Ποιός να τα έδινε τάχατες; (πρόκειται για επανάληψη της εκπομπής).

Τα δελτία τύπου αυτά συνεχίστηκαν να δημοσιεύονται. Στα νεότερα μπορεί να διαπιστώσει κανείς πως, η εκπομπή πλέον δημιουργείται μόνο από το τρίτο πρόσωπο της ομάδας που ξεκίνησε και κατέθεσε την πρόταση προς την ΕΡΤ.
(Δημοσίευμα ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ)

Να σημειώσω εδώ πως, η ιδέα για τη δημιουργία αυτών των τηλεοπτικών εκπομπών ήτανε των δυο πρώτων συντελεστών, το κείμενο του γράφοντος και σε πρόσκληση, συμφωνία και συνυπογραφή του τρίτου συντελεστή. Η δε «κατανομή» των εκπομπών (θεματολογία του Α’ Μέρους) ανάλογα με τα ερευνητικά (τεκμηριωμένα) ενδιαφέροντα του καθενός συντελεστή.

Επειδή στην Ελλάδα ισχύουν κανόνες (sic) “στο προφορικό” χωρίς υπογραφή συμφωνητικών και άλλων τέτοιων συναφών επαγγελματικών διαδικασιών, το θέμα που με απασχόλησε σ’ αυτή την ανάρτηση είναι ηθικό και μόνο, διότι καμία γραπτή συμφωνία δεν συνάψαμε και οι τρεις μας με την Εταιρεία με βάση την αρχική μας πρόταση. Η πρόταση απευθύνθηκε στη Διεύθυνση «Εθνικού Πολιτισμού» και υλοποιήθηκε από άλλες Διευθύνσεις.

Τέλος ο εκ των συντελεστών συνάδελφος και φίλος Γιάννης Ζήκος έφυγε απ’ τη ζωή, κι έτσι αποφάσισα αφενός να κοινοποιήσω την προς την ΕΡΤ Α.Ε. πρότασή μας και αφετέρου το εν λόγω κείμενο και η επιστολή-πρόταση να συνοδέψουν την ανάρτηση των εκπομπών που και οι τρεις συντελεστές μαζί ξεκινήσαμε.

Στη μνήμη λοιπόν του ΓΙΑΝΝΗ ΖΗΚΟΥ και της από πολλών ετών χαμένης αλήθειας, με την ευχή, κάποιοι απ’ τους νεότερους, από τις σημερινές ή τις επόμενες γενιές, να ομονοήσουν και να συνεργαστούν.

Το ΣΥΝ ας γίνει για τον Έλληνα, εκτός από αριθμητικό πρόσημο, τρόπος ζωής, πρόσημο προόδου.

Σημείωση: Στα βίντεο των εκπομπών που ακολουθούν θα παρατηρήσετε ότι, απουσιάζει από τα πλάνα η κοινότητα των χωριανών. Λες και τα δρώμενα συνέβαιναν σε ερημωμένα χωριά. Τούτο υπήρξε μεγάλο σημείο τριβής των συντελεστών (κατοίκων του χωριού Πολυκάστανο) και του σκηνοθέτη.

01 ΛΑΖΑΡΙΝΕΣ (ΑΙΑΝΗ ΚΟΖΑΝΗΣ) 1ο μέρος

…………………………………………………………………………………………………

02 ΛΑΖΑΡΙΝΕΣ (ΑΙΑΝΗ ΚΟΖΑΝΗΣ) 2ο μέρος

…………………………………………………………………………………………………

03 ΛΑΖΑΡΙΝΕΣ (ΑΙΑΝΗ ΚΟΖΑΝΗΣ) 3ο μέρος

…………………………………………………………………………………………………

04 ΠΑΣΧΑ ΣΤΟ ΠΟΛΥΚΑΣΤΑΝΟ (ΒΟΪΟ ΚΟΖΑΝΗΣ) 1ο μέρος

…………………………………………………………………………………………………

05 ΠΑΣΧΑ ΣΤΟ ΠΟΛΥΚΑΣΤΑΝΟ (ΒΟΪΟ ΚΟΖΑΝΗΣ) 2ο μέρος

…………………………………………………………………………………………………

06 ΓΑΜΟΣ ΣΤΟ ΠΟΛΥΚΑΣΤΑΝΟ (ΒΟΪΟ ΚΟΖΑΝΗΣ)

…………………………………………………………………………………………………

07 ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ – ΓΑΛΑΤΙΝΗ ΚΟΖΑΝΗΣ

…………………………………………………………………………………………………

08 ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ – ΚΡΟΚΟΣ ΚΟΖΑΝΗΣ 1ο μέρος

…………………………………………………………………………………………………

09 ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ – ΚΡΟΚΟΣ ΚΟΖΑΝΗΣ 2ο μέρος

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: