• Αρχείο κατά κατηγορία

  • Αρχείο κατά μήνα

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Μαζί με 21 ακόμα followers

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Φεβρουαρίου 2010
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    « Ιαν.   Μαρ. »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
  • Διαχείριση

Η «ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ» του χορευτικού μας τραγουδιού


Η Εισαγωγή από Ανακοίνωση που έγινε και περιελήφθη στα Πρακτικά του 17ου Παγκόσμιου Συνεδρίου για την Έρευνα στο Χορό, που διοργάνωσε η Διεθνής Οργάνωση Λαϊκής Τέχνης (Δ.Ο.Λ.Τ.) και πραγματοποίησε στη Νάξο 22-26 Δεκ. 2003. («Η κινητικότητα του χορευτικού δημοτικού τραγουδιού», σελ. 321-332)

Ένα από τα προβλήματα που απαντά ο σημερινός χρήστης, κι όχι πλέον μύστης, της παραδοσιακής μας μουσικής και κυρίως αυτής που οδηγεί σε χορευτική πράξη, είναι αυτό της αναγνώρισης της ταυτότητας, της γνησιότητας, της πολυπολιτισμικότητας ή μη, κάποιου τραγουδιού και της σωστής ή όχι χρήσης των σχετικών με συγκεκριμένες πολιτιστικές περιοχές μουσικών οργάνων.
Για μεν τους ερευνητές το πρόβλημα αυτό είναι σχετικά αμβλυμμένο, (πάντοτε βέβαια παραμένουν αναπάντητα ερωτήματα), για δε τους χρήστες (νεότερους μουσικούς αλλά και δασκάλους του χορού) παραμένει ως πρόβλημα.
Οι δεύτεροι από τους παραπάνω χρησιμοποιούν υλικό από δισκογραφικές παραγωγές είτε δισκογραφικών εταιρειών είτε (τα τελευταία χρόνια) ανεξάρτητων παραγωγών, συλλόγων, χωριών ή άλλων τοπικών φορέων ή «κοινωφελών μουσικών εταιρειών» κ.λπ. Το πρόβλημα λοιπόν γι αυτούς είναι υπαρκτό, μεγάλο και καθοριστικό για την αλήθεια που απορρέει απ αυτές τις δουλειές σε σχέση με το πρωτογενές υλικό λαϊκής δημιουργίας. Έτσι οι νέοι μουσικοί, αλλά και οι δάσκαλοι του παραδοσιακού χορού καλούνται να διαχειριστούν μια μουσική που είναι προβληματική ως προς τους πιο κάτω όρους:
Η χορευτική «παραδοσιακή» μουσική που χειρίζονται είναι παραδοσιακή; – γνήσια; – αυθεντική; – είναι νεότερη; – νεωτεριστικής εκτέλεσης; – έχει πιστότητα; – είναι διασκευασμένη; – αλλαγμένη; – μετασχηματισμένη; – επιπεδοποιημένη; – εμπορευματοποιημένη; – κιτς; – είναι άλλη αντί άλλης περιοχής; – είναι μουσική τραγούδι που απαντάται και σε άλλες περιοχές του ελλαδικού ή όχι πολιτιστικού χώρου; – προσδιορίζει συγκεκριμένο ή συγκεκριμένους χορούς; – χορεύεται σαν ρυθμικό σχήμα και σε άλλες περιοχές; – οι στίχοι του απαντώνται σε άλλες περιοχές και σε άλλες μελωδίες οι οποίες οδηγούν σε άλλα χορευτικά ρυθμικά σχήματα;

Τα ερωτήματα, που αποτελούν και προβλήματα είναι αμέτρητα και αποτυπώνουν μια κατάσταση δύσκολη και προβληματική. Τούτο καθιστά ανενεργές το έτσι κι αλλιώς αξίωμα της τοπικής πολιτιστικής δημιουργίας έναντι της επίπεδης λογικής και της πολιτιστικής ενότητας του ελλαδικού χώρου με βάση την τοπική ιδιαιτερότητα ως στοιχείο διακριτών διαφορών.

«Μηλιά» ή «Μηλίτσα» (πού ‘σαι στο γκρεμό….)

ΗΠΕΙΡΟΣ: (Μηλίτσα)

«Μπερντές» – «Βουργάρα» – «Βουργαροπούλα» – «Ρηνιώ – Κατερινιώ»

«Το λουλουδάκι του μπαξέ» – «Τούρτσικος» – «Γαϊτανοφρυδούσα»


Φίλοι καταθέστε ως σχόλιο, αν γνωρίζετε και βέβαια θέλετε, άλλες εκτελέσεις, άλλων περιοχών που δεν περιέχονται σ’ αυτό το βίντεο.
Η δημιουργία αυτών των πολιτισμικών αγαθών ανήκουν σε κάποιους, αλλά η διαχείρισή τους αφορά όλους μας προς όφελος όλων ημών κι ακόμα περισσότερο των νεότερων.

Συμπληρώθηκε 4 ΣΕΠΤ. 2011

Ελένη Ελενάρα μου – Αροχλάδα (Απεράθου Νάξου)

ΑΖΙΖΙΕΣ – ΑΤΖΙΖΙΕΣ – (ΑΤΖΙΔΙΕΣ στη Νάξο)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: